Když si Richard Strauss vybral zvrácený příběh biblické princezny Salome a prohnal ho dekadentním sítem Oscara Wildea, vytvořil dílo, které šokovalo už v roce 1905. Nová inscenace Metropolitní opery v New Yorku, která se nyní díky přenosům dostane i do českých kin, ukazuje, že i po více než sto letech může být "Salome" děsivá, fascinující — a...
X: Život a doba Malcolma X - MetOpera live do kin

Moderní soudobá opera, se silným příběhem, stále velmi aktuální, vizuálně atraktivní, skvěle zazpívaná s tragickým hudebním partem. To je X: Život a doba Malcoma X přenášená live do kin přímo z @metopera
🎭Opera měla premiéru v roce 1986, provází životem Malcoma X mezi lety 1931-1965.
Na jevišti je uchvacující scénografie, zahájení kosmickou lodí, výrazným videomappingem po celou dobu, zejména vysvětlujícím posuny v ději. Potěšení pro oko představovali i pestré kostýmy.
Nejdřív vidíme malého Malcoma, který na konci I. dějství podá ruku svému dospělému já, kterého hraje Will Liverman. Sledujeme jeho cestu z bostonských klubu do vězení, k islámu a až k poslednímu výstřelu.
Všechny hlavní postavy zpívali excelentně, sbory super. Vlastně jen samá pozitiva, až na jednu věc. Bohužel u opery celkem zásadní.
Největším zklamáním byla hudební část😕🎼 Hudba spíše jen podkreslovala děj, vysokými tóny neustále šponovala napětí, čehož se po hodině omrzí a dál to spíše leze na nervy. Kromě toho chyběly jakékoliv krásné a výrazné melodie, v zásadě nic co bych chtěl sám o sobě slyšet znovu. Markantní to bylo zejména při tanečních číslech, kde ta hudba (zcela) pochopitelně chyběla nejvíce. Přitom když si představíte černošský taneční klub na přelomu 30./40. let 20. st. co slyšíte? Jazz, swing, nebo nervy šponující smyčce jak z nějaké akčního filmu?
Režije přenosu stíhala vše a včas, kvalita zvuku v pořadku. Doprovodny materiál před a během standard, zajimavosti byla moderátorka @im.angelabassett , která hrála manželku Malcoma X ve filmu s Denzelem Washingtonem.
Jednalo se o moji první takto moderní, první černošskou, první z Mets i z žánru "CNN opera". Zkusím tomu dát další šanci.
#MalcolmX #metropolitanopera #MetsHD #operafever #horeckaoperninoci #operavkine @aerofilms_cz
Sobota 18. listopadu 2023 v 18:45
Dirigent: Kazem Abdullah
Režie: Robert O'Hara
Obsazení:
Leah Hawkins (Louise / Betty)
Raehann Bryce-Davis (Ella)
Victor Ryan Robertson (Elijah / Street)
Will Liverman (Malcolm)
Michael Sumuel (Reginald)


foto: Marty Sohl / Met Opera
Tyto recenze píši primárně na Instagram Opera Fever, pro rychlé zachycení vlastních zážitků ihned po představení. Zde je přepsaná v původní formě, včetně emotikonů, hashtagů a označování osob a účtů, typických pro tuto platformu.
Dovedete si představit divadelní představení, které se odehrává během pouhých čtyř minut – od 8:51 do 8:55 – neustále dokola a přitom pokaždé jinak? S tímto nápadem přichází inscenace 100 songů, která na scéně představí dvacet sedm postav, ztvárněných patnácti herci. Každá postava má svůj příběh, svůj úhel pohledu, svůj song, své místo ve vlaku...
Nedávná inscenace Bizetovy opery Carmen v Royal Opera House, režírovaná Damiano Michielettem, vyvolala rozmanité reakce mezi kritiky. Zde je komplexní shrnutí recenzí, zdůrazňující hlavní témata, výkony a rozpory, které recenzenti zaznamenali.
Insta recenze: Mackbeth
Macbeth🏴 – temná, místy až hororová opera. 💪Boj, boj o moc, 🔪vraždy a 🩸krev. Hodně krve. Žádná love story. Chybí love❤️🩹, ale příběh stojí za to.
Zhlédl jsem předpremiéru Mefista v Národním divadle, netradičně ve Státní opeře. Na papíře zní činohra v opeře jako správný nápad, zejména vzhledem k německé historii budovy a celkem jasné lince k uvedené hře. Z pohledu diváckého zážitku si už tak jistý nejsem.
Nová produkce opery "Carmen" v Metropolitní opeře, režírovaná Carrie Cracknellovou, představuje inovativní interpretaci klasického díla Bizeta, která je však přijímána s rozporuplnými ohlasy. Hlavním tahákem večera je bezesporu výkon mezzosopranistky Aigul Akhmetshinové v titulní roli Carmen. Zachary Woolfe z The New York Times oceňuje její...